Ux: Sonsuz Kaydırma vs. Sayfalandırma


“İçeriğimi sergilemek için sonsuz kaydırma mı kullansam yoksa sayfalandırma mı?” Bazı tasarımcılar site hazırlarken hala bu çekişmeyi yaşıyor. İki yöntemin de kendine has güçlü ve zayıf yanları var. Bu içerikte, iki yöntemden hangisinin bize faydalı olacağını inceleyeceğiz.

Sonsuz Kaydırma

Sonsuz kaydırma, çok miktarda içeriği alt sınır olmadan kullanıcının aşağı doğru kaydırmasını sağlayan bir yöntemdir. Sayfanın sürekli olarak yenilendiği ve aşağı kaydığı bu yöntem cazip görünse de tüm siteler ve uygulamalar için uygun olmayabiliyor.

Güçlü Yanları

Kullanıcılar yeni içeriğe ulaşmak için kaydırma yöntemini kullanıyorsa, sitede daha fazla vakit geçiriyor ve etkileşimi artıyor. Sosyal medya yaygınlaştıkça çok büyük içeriklere ulaşma isteği doğuyor. Yeni sayfanın yüklenmesini beklememek ve içerik keşfini sürdürmek için bu yöntem harika bir araç.

Kullanıcılardan gelen geribildirimler kaydırmanın tıklamadan daha iyi olduğunu gösteriyor. Kullanıcılar için uzun ve tam metinlerde farenin kaydırma tekerleği ile ya da dokunarak kaydırma, tıklamaya göre daha hızlı ve kolay geliyor.

Mobil cihazlarda kaydırma özelliği çok daha kullanışlı. Ekranlar küçüldükçe belli noktalara dokunmak, sayfayı aşağı indirmek zorlaşabiliyor. Kaydırma özelliği ile herhangi bir yere yapılacak el hareketiyle kaydırabiliyor ve daha hassas bir kullanıcı deneyimi ediniyoruz.

Zayıf Yanları

Sonsuz kaydırma yöntemi kullanan sitelerin sayfa performansı ve kullanıcı cihazının gücüne bağlı olarak kullanıcı deneyimi değişkenlik gösteriyor. Sayfanın yüklenme hızı, kullanıcı deneyimini etkileyen en önemli faktörlerden birisidir. Kullanıcılar, yavaş yüklenen bir uygulamayı ya da sayfayı hemen terk etme eğilimindedir. Aynı şekilde güçlü olmayan bir cihazdan bağlanan kullanıcılar aynı anda çok büyük veri parçalarını yükleyemeyeceği için kaydırma yöntemi onlara zulüm gibi gelebilir.

Bir diğer sorun ise kaydırma esnasında kaldığımız yeri kaydedemiyor olmamız. Akış esnasında bir yenileme gerçekleşirse aynı noktaya dönmek için baştan başlayıp bir süre kaydırmaya devam etmek zorundayız.

Çoğu zaman kaydırma çubuğu dengesiz bir boyutta oluyor. İçeriği okurken kaydırma çubuğuna baktığınızda içeriğin bitmek üzere olduğunu görüyorsunuz ancak çubuk sona gelene kadar okuyabileceğiniz içerik iki katına çıkmış oluyor. O yüzden çubuğa bakarak içerik miktarına karar veremiyorsunuz.

Sayfalandırma

Sayfalandırma, içeriğin farklı sayfalara ayrılarak kullanıcıya sunulduğu bir ara yüz yöntemidir. Sayfanın en altına geldiğinizde, sizi başka sayfaya yönlendirecek numaralar görüyorsanız bu o sitenin ya da uygulanın sayfalandırmasıdır.

Güçlü Yanları

Bu yöntem, belli bir bilgiye ulaşmayı hedefleyen, araştırma yapan kullanıcılar için faydalıdır. En güzel örneği Google’da arama sonuçlarının gösterilme şeklidir. Araştırmanız bittiğinde neyin nerede olduğunu iyi bir şekilde hatırlarsınız.

Sonsuz kaydırma, sonsuz bir oyun gibidir; ne kadar kaydırırsanız kaydırın sonuna ulaşamazsınız. Sayfalandırmada ise başın ve sonun nerede olduğunu bilir, ona göre planlamanızı yapabilirsiniz.

Zayıf Yanları

Sayfalandırma yöntemi uygulanan bir sitede bekleyerek geçirdiğiniz süre uzundur. Ayrıca bu yöntemde fazladan bazı işlemler yapmanız gereklidir. Örneğin, araştırmaya devam etmek için “İleri” butonuna bulmalı, fareyi üzerine götürüp tıklamalı ve yeni sayfanın yüklenmesini beklemelisiniz.

En önemli dezavantajı da bir sayfa içerisinde çok az içeriğin gösteriliyor olması. Bu da yine kullanıcıyı daha fazla beklemeye itiyor.

Hangi Yöntemi Ne Zaman Kullanmalı?

Kullanıcıların ürettiği içeriklerin (Facebook, Twitter gibi) ya da görsel içeriklerin (Pinterest, Instagram) ön planda olduğu ve çok sayıda içeriğe bir an önce ulaşmanın önemli olduğu uygulama ve sayfalarda sonsuz kaydırma yöntemi kullanılırsa daha etkili olur.

Sayfalandırma yöntemi ise her site ve uygulama için güvenilir bir yöntem olsa da özellikle belli bir hedefi olan kullanıcıları tatmin etmek için kullanılabilir. Google Arama’nın arama sonuçlarını metin halinde gösterirken sayfalandırma yöntemi kullanırken, Google Görsel’in arama sonuçlarını sonsuz kaydırma yöntemiyle göstermesi bizim için iyi bir modeldir.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir